6th form
08.02.2022
THERE IS\ THERE ARE
Когда можно использовать конструкцию there is/are:
- при описании конкретного места;
- при описании факта существования чего-либо/где-либо;
|
Число глагола to be принято определять по числу первого существительного, которое стоит после оборота:
- There is an orange and two grapefruits in the fridge. — В холодильнике есть апельсин и два грейпфрута.
- There are two cats and one dog in the car. — В машине есть две кошки и собака.
Как использовать there is с неисчисляемыми существительными (uncountable nouns):
- There is water in the fridge. — В холодильнике есть вода.
- There is some sugar on the table. — На столе есть сахар.
There is можно сократить и написать так: there's. В неформальном диалоге такой вариант использовать намного проще:
- There's a good song on the radio.
- There's only one chocolate bar left in the box.
Так можно сокращать is и are при отрицании:
- There is not = there's not = there isn't.
- There are not = there aren't.
Правило перевода оборота there is/are на русский язык
Перевод предложения с оборотом there + be проще начинать с конца, то есть с обстоятельства места или сказуемого.
Обстоятельство места — это второстепенный член предложения, который обозначает место или направление действия и отвечает на вопросы: где? куда? откуда?
Если в предложении нет обстоятельства места, то перевод можно начать со слов «есть», «имеется», «существует», «бывает», «находится» и др.
Примеры предложений с переводом с оборотом there is/there are:
- There is a sofa in the room. — В комнате есть диван.
- There is something important to deal with. — Есть кое-что важное.
- There are few ways of solving this task. — Есть несколько способов решения этой задачи.
- There are five portion of lunch in the kitchen. — На кухне есть пять порций обеда.
Такой вот интересный оборот. Рассмотрим порядок слов в предложении с there is и there are.
Структура предложений с there is и there are
В русском языке нет строгого порядка слов. Чтобы выделить важность места, можно начать предложение с него или выделить эту часть интонационно.
В английском языке порядок слов фиксированный. Поскольку предложения всегда начинаются с подлежащего, то будет странно поставить в начало «место». Поэтому в ход идет there.
Чтобы запомнить, что и за чем следует, используйте подсказку:
|
И еще разок, чтобы точно запомнить: когда мы хотим сказать о чьем-то местоположении — нужно ставить there is/are в начало предложения. Это поможет собеседнику быстрее сориентироваться, о чем мы говорим.
Временные конструкции
Оборот there is/there are выражает время Present Simple, когда мы говорим о настоящем. Но мы также можем сказать и о том, что предмет или лицо находились (Past Simple), или будут (Future Simple) находиться в определенном месте.
Оборот there is/there are можно применить в настоящем, прошедшем и будущем времени. Для этого нужно лишь поставить глагол to be в желаемое время:
- There is/there are — Present Simple
- There was/there were — Past Simple
- There will be — Future Simple
Мы знаем, что верно использовать there is для единственного числа, а there are — для множественного. Сейчас рассмотрим конкретные случаи в разных предложениях.
Утвердительные предложения
В утвердительной форме оборот there is/are используют так:
|
Вопросительные предложения
Превратить утверждение в вопрос — лего! Для этого нужно сделать перестановку: there поменять местами со сказуемым be. Вот так:
- Is there anybody here? — Есть здесь кто-нибудь?
- Are there any sweets in the kitchen? — На кухне есть сладости?
В вопросительном предложении к определению подлежащего можно еще добавить how many, how much или местоимение what:
- How many sweets are there in the kitchen? — Сколько сладостей на кухне?
- How much water is there in the bottle? — Сколько воды в бутылке?
- What is there in the box? — Что там в коробке?
При ответе на этот вопрос глагол to be можно использовать во множественном числе, если есть факт о наличии нескольких предметов или событий.
Если нам интересно узнать количество объектов, нужно использовать how many по такой формуле: how many + существительное во множественном числе + are there (+ дополнение).
Например:
- How many dogs are there in the park? — Сколько собак в этом парке?
- How many students are there in your class? — Сколько студентов присутствуют в классе?
А еще there можно использовать и в кратких и утверждающих вопросах:
- There’ll be enough apples for everyone, won’t there? — Там будет достаточно воды на всех, ведь так?
Отрицательные предложения
В отрицательных предложениях после глагола to be ставят частицу Not:
There is not (isn’t) any money in the wallet. — В кошельке нет денег.
Чтобы усилить отрицание, перед существительными вместо not можно использовать no:
There is no letter on the table – На столе нет (никакого) письма.
В отрицательной форме оборот there is/are можно использовать так:
|
Чтобы дать краткий отрицательный ответ, нужно использовать no, за которым следуют there и глагол to be в соответствующей форме с отрицательной частицей not:
— Is there a dog in the supermarket? (В супермаркете случайно есть собака?)
— No, there isn't. (Нет, собаки нет в супермаркете.)
Когда нужно сказать о нулевом количестве чего-либо, то можно использовать there aren't any:
- There aren't any people at the party. — Нет людей на вечеринке.
То же самое касается неисчисляемых существительных:
- There isn't any sugar in my coffee. — Нет никакого сахара в моем кофе.
1. Расставьте слова в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях по порядку.
- a market – is – the river – there – near
- TV – there – a good film – on – is
- any – in the sky – there – clouds – aren’t
- in my coffee – is – sugar – any – there ?
- sailors – are – in the boat – five – there
2. Переведите предложения.
- Рядом с отелем есть чистый пляж.
- На диване три кошки.
- В холодильнике есть бутылка молока.
- В корзине нет клубники.
- На автобусной остановке есть люди?
- В твоей сумке есть зеркало?
- В этом парке нет туалета.
- В нашем саду много цветов.
- Под столом зеленый мяч.
- За дверью никого нет.
3. Задайте к предложениям вопросы, начиная с предлагаемых слов.
- There are four elephants in the zoo. (How many …?)
- There is a lot of snow in February. (Is …?)
- There is some fish on the plate. (What … ?)
- There are no cars in the car park. (Are … ?)
- There are ancient walls around the city. (What … ?)
SEND YOUR ANSWERS ON MY EMAIL
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form
03.02.2022
SEND YOUR ANSWERS ON MY EMAIL
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form
28.01.2022
Present Simple or Present Continuous?
Make the present simple or present continuous:
1. You (not / like) _________________________________ chocolate.
2. She (not / study) _________________________________ at the moment.
3. We often (go) _________________________________ to the cinema.
4. He usually (not / do) _________________________________ his homework.
5. They (not / eat) _________________________________ rice every day.
6. We (not / study) _________________________________ every night.
7. (You / like) _________________________________ spicy food? 8. (She / go) _________________________________ to Scotland often?
9. (He / eat) _________________________________ now?
10. We (go) _________________________________ to the cinema this weekend.
Fill in the blanks with the Present Simple or Present Continuous: 1. Ted ____________ (take) a shower right now.
2. What ____________ (we / have) for dinner tonight?
3. My brother __________________ (have) a daughter and a son.
4. I __________________ (not / solve) some math problems at the moment.
5. My grandfather often _________________ (come) over for dinner at the weekends. 6. My school _________________ (begin) at nine every day.
7. What time ________________ (you / wake up) on weekdays?
8. What ________________ (you / do) tomorrow night?
9. I usually ____________ (not / work) on Sundays but today I _______________ (work).
10. She _______________ (not / sleep) now, she _______________ (study).
11. How often _________________ (you / review) your lessons?
12. I _________________ (not / go) on holiday this summer.
13. Can you speak slowly please, I ___________________ (not / understand) you.
14. She _________________ (work) as a secretary in a big company.
15. Miss Clara __________________ (take) a violin class every Wednesday.
လလလလလလလလလလလလလလ
27.01.2022
Упражнение 1:
- He waited (silent /silently) for the girl-friend.
- Tom is very (kind /kindly). He can always help me.
- The thief (quiet /quietly) took the picture and left the museum.
- The fireman (brave /bravely) rescued the people.
- It was a midnight, and I heard a (strange /strangely) noise in the kitchen.
- I can speak some foreign languages very (good /well).
- My mum tells me that I sing (bad /badly).
- The work that Kelly gave me was (easy /easily).
- The boy (selfish /selfishly) kept the sweet for himself.
- She looked (angry /angrily) at me when I arrived late.
Упражнение 2:
Образуйте наречия от прилагательных:
- Curious
- Heavy
- Light
- Natural
- Realistic
- Smooth
- Sole
- Obvious
- Loud
- Fantastic
Упражнение 3:
- Music / extremely / is / that / loud
- They / English / fluently / quite / speak
- Instructions / these / somewhat / are / confusing
- He / quickly / types / really
- The / Jenny / well / plays / very / piano
- The / we / news / closely / follow / fairly
- Eats / unhealthily / very / Sarah
- Hardly / I / can / when / understand / people / English / quickly / speak
- Nearly / I / my mom’s / yesterday / birthday / forgot
- Unfortunately / crashed / his new car / last Tuesday / he
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form
16.12.2021
№1 Притяжательный падеж
Существительное в притяжательном падеже отвечает на вопрос
Притяжательный падеж существительных
the child’s toys (игрушки ребенка) — the children’s toys (игрушки детей)
the boy’s books (книги мальчика) — the boys’ books (книги мальчиков)
Раскройте скобки, соединив существительные с помощью конструкции притяжательного падежа.
ПРИМЕР. Show me (timetable, Kathy). = Show me Kathy’s timetable.
1. Where is (album, Richard)?
2. Is (Tom, school) far from his house?
3. Do you know (Bill, new teacher)?
4. What are (names, their children)?
5. Is ( your mother, car) new?
6. (parrot, Kathy) is smart and funny.
7. (birthday, my mum) is on the 8th of July.
№2 Present Simple
Упражнение 1. Замените местоимение I на местоимения he или she по образцу.
1. I write many letters every day. 2. I read books from the library. 3. I study grammar rules by heart 4. I usually go to work by bus. 5. I often meet my friends on the way to work. 6. I work in an office. 7. I come home very late. 8. I have dinner (supper) at 9 o’clock. 9. I go to bed at 12 o’clock. 10. I sleep very badly. 11. I often send emails in the evening. 12. I play the guitar every day.
Упражнение 2. Допишите окончания глаголов (-s или -es) там, где это нужно.
1. Не go … to school by bus. 2. She like … milk. 3. My father watch … TV in the evening. 4. I play … tennis on Sundays. 5. My brother play … football well. 6. My sister sing … very well. 7. She wash … her face and hands in the morning and in the evening. 8. I usually drink … tea for breakfast. 9. Jane do … her English exercises after school. 10. Peter drive… a car.
Учимся строить отрицательные предложения в Present Simple
ПРИМЕРЫ
Он часто ходит в кино. — He often goes to the cinema.
Он не ходит в кино. — Не doesn’t go to the cinema.
Упражнение 3. Переделайте данные предложения в отрицательные. Используйте вспомогательные глаголы don’t и doesn’t.
1. Mary takes the dog for a walk in the evenings. 2. Peter buys a morning newspaper every day. 3. I come to every lesson. 4. We go to the seaside every summer. 5. You go shopping on Saturday mornings. 6. Peter plays the piano very well. 7. The sun rises in the west. 8. My big brother knows everything. 9. Dogs like cats. 10. Some children like chocolate. 11. It rains very often in summer.
Учимся строить вопросительные предложения в Present Simple
СРАВНИТЕ
Он часто ходит в кино. — He often goes to the cinema.
Он часто ходит в кино? — Does he often go to the cinema?
Упражнение 4. Заполните пропуски, используя вспомогательные глаголы do или does.
1. … you want cream and sugar in your coffee? 2. … the children go to bed very early? 3. … that girl come from South America? 4. … you know that Italian student? 5. … Miss Stewart prefer coffee or tea? 6. … your English lessons seem very difficult? 7. … those two women understand that lesson?
Упражнение 4. Составьте из данных слов вопросительные предложения. Используйте схему вопроса (?)
1. buy/you/do/what/at the shops
2. is/who/that man
3. your parents/moment/where/at the/are
4. you/how/come/to school/do
5. is/your car/where
Конструкции предпочтения в английском языке с глаголами like, love и др.
Как сказать по-английски о том, что нравится или, наоборот, не нравится делать? Для этого существуют глаголы, которые называются глаголами предпочтения. Они делятся на три группы. Запомните эти глаголы и выполните упражнения.
Группа первая — глаголы, которые выражают положительное отношение к действию:
- like — нравиться
- love — любить
- enjoy — получать удовольствие
- prefer — предпочитать
Как сказать, что нравится делать (примеры):
- I like reading. — Я люблю читать.
- I love reading books. — Мне нравится читать книги.
- I enjoy listening to music. — Я получаю удовольствие, когда слушаю музыку.
- I prefer playing football to playing basketball. — Я предпочитаю играть в футбол, а не в баскетбол.
* * *
Как сказать, что не нравится делать (примеры):
- I dislike cooking. — Мне не нравится готовить.
- I hate washing up. — Я ненавижу мыть посуду.
Но лучше всего воздерживаться от таких категоричных заявлений и говорить всегда что-то вроде:
- I don’t mind cooking. — Я не возражаю против того, чтобы готовить.
- I don’t mind washing up. — Я не возражаю помыть посуду.
- I don’t mind getting up early. — Я не возражаю против того, чтобы вставать рано.
Упражнение 1. Вставьте глаголы из рамочки в предложения.
- Our grandfather enjoys ______ in the garden.
- My little sister likes _______ dolls.
- The boys prefer _____ to music.
- The child hates ______ in the swimming pool.
- I don’t mind ______ morning exercises.
- I enjoy _____ short stories.
- They want _______ a bike.
- My brother hates ______ to museums.
- Granny likes _____ about her garden.
- Next time she is going to ____ a vase.
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form
10.11.2021
Present simple: questions and short answers
WB p 29
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form 09.11.2021
Daily routines
go to bed
have lunch
have a shower
have dinner
go to school
SB p 37 ex 1
learn time expressions in the frame
WB p 28
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form 08.11.2021
Present simple: affirmative and negative
SB p 36 ex 3,4,5,6
SB p 35 ex 2,3,4 WB p 27
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form 24.09.2021
Present Simple or Present Continuous?
Test your understanding of the English lesson by answering these questions.
- stays
- are stay
- is staying
- We always sleep
- We are always sleeping
- We always are sleeping
- Are you
- Do you
- Does you
- It's raining.
- It's rains.
- It raining.
- Are you have
- Are you having
- Do you have
The stative verb "have" should not be used in a continuous form, such as the present continuous/present progressive tense, when it refers to ownership. It should be used in a simple form, such as the present simple tense.
- Yes, I'm.
- Yes, I am.
- Yes, I go.
- is always taking
- always is taking
- always takes
- I don't know.
- I am not knowing.
- (both are correct)
Stative verbs, such as "know", should not be used in a continuous form, such as the present continuous/present progressive tense. They should be used in a simple form, such as the present simple tense.
- What do you do?
- What are you doing?
- What you doing?
- you are
- you're
- are you
Put the verbs into the correct tense (present simple OR present continuous):
The train always ________________(1: leave) on time. "What's the matter? Why ________________(2: cry/you)?" That's strange. They________________(3: not to watch) TV. He________________(4: not to speak) very good English. Please be quiet! I________________(5: do) my homework. Where________________(6: live/they)? Listen! John ________________ music! (7: play) I never ________________(8: go) to the swimming pool.
Harold Black's a famous pianist. He________________(9: give) two or three concerts every week. He ________________(10: travel) a lot and this week he's in New York. He________________(11: stay) at an expensive hotel. He's at his hotel now. He________________(12: have) his breakfast in the dining−room. He________________(13: drink) a cup of coffee and he________________(14: read) a newspaper. Harold's always very busy. He________________(15: play) the piano regularly. He________________(16: practise) for four hours every day. He________________(17: go) to bed late and he always ________________(18: get up) early. But he sometimes________________(19: get) dressed too quickly
SEND YOUR ANSWERS ON MY EMAIL
လလလလလလလလလလလလလလ
6th form 22.09.2021
Possessives: nouns
Level: beginner
We add 's to singular nouns to show possession:
We are having a party at John's house.
Michael drove his friend's car.
We add ' to plural nouns ending in -s:
This is my parents' house.
Those are ladies' shoes.
But we use 's with irregular plural nouns:
men | women | children | people |
These are men's shoes.
Children's clothes are very expensive.
We can use a possessive instead of a full noun phrase to avoid repeating words:
Is that John's car?
No, it's Mary's. (NOT No, it's Mary's [car].)Whose coat is this?
It's my wife's. (NOT It's my wife's [coat].)
Choose the correct possessive so that the second sentence means the same as the first.
17.09.2021
Упражнение Раскройте скобки, поставив предложенное прилагательное в нужной степени.
- Jill’s a far________ (intelligent) person than my brother.
- Kate was the_________ (practical) of the family.
- Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.
- This wine is the ____________ (good) I’ve ever tasted.
- Jack was the________ (tall) of the two.
- Jack is the__________ (clever) of the three brothers.
- If you need any ___________ (far) information, please contact our head office.
- The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.
- Please, send the books back without_________ (far) delay.
- The deposits of oil in Russia are by far the __________ (rich) in the world.
- Could you come a bit _______ (early) tomorrow?
- I like this song _________ (well) than the previous one.
- Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?
- The fire was put out _________ (quickly) than we expected.
6th form 15.09.2021
Упражнение 1.
Упражнения Present Continuous
- Read about the people working in the office.
Lillian is talking on the phone at the moment, and Sam and Carla are looking at some posters. Benny is reading a report. Bruce and Loretta are working on their computers, and Ed is doing some photocopying.
b) What are they doing in the office? Ask and answer.
- Benny / work / on his computer?
- Bruce and Loretta / talk on the phone?
- Ed / do /some photocopying?
- Lillian /read / I a report?
- Sam and Carla / look / at some posters?
Упражнения Present Simple
Упражнение 2 Заполните стихотворение предложенными формами глаголов. Complete the poem.
’m, end, go, have, is, is, start, starts, starts, watch
My lessons (1) _______ at ten to eight,
But, poor me! I (2) _______ always late.
English (3) _______ at ten to nine,
That’s when my eyes begin to shine.
Russian (4) _______ at half past ten,
But I haven’t got my pen.
It’s not on my desk, or under my chair.
Oh, here it (5) _______, in Silvia’s hair.
My lessons (6) _______ at five past two,
But I haven’t got my shoe.
Oh, here it (7) _______, behind the door.
I’m late again, it’s half past four.
At five o’clock I (8) _______ my tea,
At ten to six I (9) _______ TV.
I (10) _______ to bed at ten to eight.
To have a rest is always great!
Комментариев нет:
Отправить комментарий